✎ Halaman ✎

23 July 2012

Bacaan Surah Yasiin Malam Jumaat

Saya pernah ditanya berkenaan bacaan yasiin pada setiap malam Jumaat. Mungkin yang bertanya ingin tahu, adakah perbuatan bacaan yasiin pada malam-malam jumaat itu dituntut dan sebahagian dari sunnah nabi. Mungkin juga beliau ingin tahu, apakah salah orang yang menjadikan bacaan yasiin malam jumaat, sebagai amalan mingguan atau kewajipan dalam amalan. Jadi pada kali ini, saya akan memberikan jawapan sekadar yang saya mampu berdasarkan dalil-dalil dan hujah yang berkaitan dengannya.

Memang tidak dinafikan, bacaan yasiin pada setiap malam Jumaat, telah menjadi adat kebiasaan bagi orang-orang Melayu, bahkan ia telah mula diamalkan sejak dari dulu lagi. Tidak sah kalau tidak dibacakan yasiin pada malam-malam Jumaat. Serba tidak lengkap. Saya pernah bertanya kepada seorang pakcik di kampung saya, “Pakcik, kenapa perlu baca surah yasiin pada malam Jumaat? Kenapa tidak dibacakan surah lain? Maksudnya, tidak ditetapkan hanya surah yasiin dibacakan pada malam Jumaat.” Kata pakcik tersebut dengan ringkas, “Dah memang dari dulu lagi orang duk baca surah yasiin, kita ikut saja la.”

Sumber: Google Search

Itulah masalahnya. Sampai adakalanya, sesetengah dari kalangan kita, hanya mengenali surah yasiin saja, bahkan ada yang terkejut, surah yasiin ini adalah sebahagian dari al-Quran. Maklumlah, hanya baca yasiin seminggu sekali, yang menggunakan buku yasiin itu saja. Itu pun di masjid, dan ada jamuan makan.

Pernah semasa saya tinggal di asrama dulu, abang-abang senior pernah berkata, “Kita kena baca yasiin malam Jumaat, sebab yasiin boleh jadi penghalang kejahatan, hantu-hantu. Kan hantu banyak keluar pada malam Jumaat.” Hah, apakah???



  FADHILAT BACA SURAH YASIIN 

Kebanyakkan dari masyarakat kita, beramal dengan surah yasiin atas dasar pengetahuan berkenaan fadhilat membacanya. Namun, setelah diteliti, kebanyakkan hadis-hadis yang diketahui umum mengenai fadhilatnya, adalah lemah dan palsu. Perlu ditegaskan disini, apabila ditegakkan apa yang bukan bersumberkan dari Nabi Muhammad dan berdusta atas namanya, maka ancaman neraka adalah lebih layak baginya.

Hadis-hadis ini selalunya membawa fadhilat yang begitu besar ganjarannya, yang kadang kala tidak mampu diterima akal. Hanya melakukan sedikit kebaikan, ganjaran yang diberikan, tidak setimpal dengan usaha. Contoh satu hadis, yang diriwayatkan oleh Baihaqi dalam kitab Syu’abul Iman, yang bermaksud,

“Sesiapa yang membaca surah yasiin satu kali, seolah-olah ia membaca al-Quran 10 kali.”

Lihat betapa besar ganjarannya berbanding usaha yang dilakukan. Maka, hadis ini telah dikategori sebagai hadis palsu. Lihat Dha’if Jami’ush Shagir oleh Sheikh al-Albani.

Begitu juga dengan hadis ini, 

“Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah surah yasiin. Siapa yang membacanya maka Allah akan memberikan pahala bagi bacaannya itu seperti pahala membaca al-Quran sepuluh kali.” Hadis riwayat at-Tirmidzi dan ad-Darimi. 

Penjelasan: Di dalamnya, terdapat  Muqatil bin Sulaiman. Ayah Ibn Abi Hatim berkata, “Aku mendapati hadis ini di awal kitab yang disusun oleh Muqatil bin Sulaiman. Dan ini adalah hadis yang batil, tidak ada asalnya. Lihat Silsilah Hadis Dhai’f. imam Waqi’ berkata, “Ia adalah seorang pendusta.” Kata Imam Nasa’I, “Muqatil bin Sulaiman sering berdusta.”

Mengenai fadhilat membaca surah yasiin pada malamnya, seperti yang dinyatakan oleh Ibnu Jauzi dalam kitabnya, al-Maudhu’arat, dengan mengambil satu hadis, yang bermaksud,

“Sesiapa yang membaca surah Yasiin dalam suatu malam, maka ketika ia bangun pagi hari diampuni dosanya dan sesiapa yang membaca surah ad-Dukhan pada malam Jumaat maka ketika ia bangun pagi hari, diampuni dosanya.”

Ibnu Jauzi mengatakan, hadis ini dari semua jalannya adalah batil, tiada asalnya. Imam Daruquthni berkata, “Muhammad bin Zakaria yang ada dalam sanad hadis ini adalah orang yang memalsukan hadis.” 

Banyak lagi hadis-hadis lemah dan palsu yang menyebut tentang fadhilat membaca surah yasiin yang telah mengelirukan kita. Seharusnya kita perlu berjaga-jaga dalam melakukan sebarang amalan, takut-takut amalan yang dilakukan tidak berlandaskan syariat, maka akan sia-sia usaha kita.

Gambar Hiasan


  ADAT MEMBACA YASIIN PADA MALAM JUMAAT 

Masyarakat kita mungkin telah menjadikan kebiasaan membaca yasiin pada malam Jumaat sebagai suatu acara wajib. Kalau tak baca surah yasiin malam Jumaat, tak sah katanya. Inilah pegangan atau iktiqad yang salah. Mereka telah menjadikan membaca surah yasiin pada malam Jumaat sebagai suatu yang wajib, walhal ianya tidak pun disuruh oleh Nabi Muhammad untuk diamalkan.

Memang ada yang mengatakan, kenapa perlu dihentikan majlis membaca yasiin beramai-ramai di masjid, kerana orang sekarang telah jauh dengan al-Quran. Maka, inilah antara cara untuk mendekatkan masyarakat dengan al-Quran. Kan ini perkara yang baik.

Jawapan saya, memanglah masalah ini ada dalam masyarakat, akan tetapi pegangan atau iktiqad bahawa PERLU membaca yasiin pada MALAM JUMAAT, tidak boleh membaca surah lain, atau pada malam yang lain, adalah suatu yang tidak bertepatan dengan ajaran Islam. 

Dalam hal ini, kita tidak perlu untuk menjatuhkan sebarang hukum yang kadang-kadang kita sendiri pun belum pasti sumbernya. Namun, apa yang boleh dibuat, beramallah sekadar pengetahuan kita. Jika tidak tahu atau tidak pasti, bertanyalah pada ahlinya (orang yang mengetahui). Dan yang paling penting, beramallah dengan nas dan dalil yang sahih, kerana apabila kita beramal dengan sesuatu yang  tidak bersumberkan dari al-Quran mahupun sunnah, kita akan tergelincir ke dalam perkara bid’ah dan sesat.



  BID’AHKAH BACA YASIIN MALAM JUMAAT? 

Soal bid’ah atau tidak, saya tidak mampu untuk menjawabnya kerana saya tidak layak untuk menjatuhkan sebarang hukum. Namun, dari pembacaan dan penelitian saya, sememangnya tiada dalil khusus yang didapati dari al-Quran mahupun sunnah nabi berkenaan keperluan membaca yasiin pada malam Jumaat.

Ada sesetengah golongan yang menyatakan, sesiapa yang beramal dengan membaca yasiin pada malam Jumaat adalah pelaku bid’ah. Ini mungkin kerana mereka mempunyai hujah dan alasan mereka sendiri. Namun, ada yang menyangkal dakwaan ini, kerana menganggap bid’ah ini adalah bid’ah hasanah, iaitu perbuatan yang tiada bersumberkan dari nabi, tapi ianya sesuatu yang mendatangkan kebaikan kepada masyarakat.

Tidak kurang juga dengan sesetengah golongan yang terus berpegang dengan hadis-hadis berkenaan fadhilat membaca surah yasiin yang seperti saya nyatakan di atas, yang kebanyakkannya adalah lemah dan palsu. Mungkin kerana mereka masih tidak berpeluang untuk mengetahui akan hal ini. Tapi kini, semua maklumat, ilmu pengetahuan hanya boleh didapati di hujung jari, maka sudah tiada alasan lagi untuk tidak mengetahuinya.



  KEMBALI KEPADA AL-QURAN DAN SUNNAH 

Sebenarnya, bukan sahaja masalah membaca yasiin pada malam Jumaat yang menjadi isu di kalangan masyarakat kita sekarang, tetapi banyak lagi masalah lain yang muncul. Antaranya soal talqin, bacaan dan kenduri tahlil untuk arwah, sambutan maulid nabi , wirid selepas solat, qunut dan sebagainya.

Namun, bagi saya, apa yang penting adalah pemurnian akidah kita dari sebarang perkara bid’ah yang dicela nabi dan dimurkai Allah seperti dalam sebuah hadis, yang bermaksud, 

“ALLAH tidak menerima orang yang ada bid’ah, puasanya, solatnya, sadaqahnya, hajinya, umrahnya, jihadnya, amalan wajibnya, dan amalan sunatnya tidak akan diterima (oleh ALLAH), maka keluar dia dari ISLAM sebagaimana keluar rambut dari aajin (adunan gaulan tepung).” Hadis riwayat Ibnu Majah dalam kitab Mukaddimah, 1-19.

Juga dari sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang bermaksud,

“Setiap bid’ah adalah sesat, dan setiap kesesatan adalah neraka (tempatnya).”

Walaupun niat yang murni untuk memakmurkan kembali masjid dengan membuat bacaan yasiin pada malam Jumaat, kemudian ditambah dengan hasrat mewujudkan kembali budaya membaca al-Quran di kalangan masyarakat dengan melaksanakan amalan ini, akan tetapi, ianya adalah tidak bersesuaian dengan syariat.

Ini kerana, sudah dijelaskan, bahawa tiada satu pun nas dari nabi yang menyuruh kita melakukan amalan ini. Maka, niat yang baik sebenarnya, tidak boleh mengubah perkara yang tidak dianjurkan oleh nabi SAW. Jika masyarakat tidak suka membaca al-Quran, itu adalah berpunca dari masalah sikap masyarakat itu sendiri. Makanya, yang perlu diubah adalah sikap, bukannya syariat.

Gambar Hiasan

Seharusnya, kembalilah kita kepada al-Quran dan Sunnah, serta berpegang teguhlah dengan keduanya, seperti saranan nabi untuk memegang keduanya seperti mana menggigit ia dengan gigi geraham (berpegang teguh dengannya). Dan ambillah pengajaran dari pesan Allah dalam al-Quran yang bermaksud, “Dan apabila kamu berselisih dalam sesuatu perkara, maka kembalilah kepada Allah (al-Quran) dan rasulNya (sunnah).”
 
Wallahua'alam. Sekadar berkongsi. 

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum...

# Sebarang komen adalah amat dialu-alukan.
# Komen yang dihantar akan dibalas secepat mungkin.
# Terima kasih kerana sudi membaca di sini.
# Jangan lupa, datang lagi! =)